domingo, 2 de febrero de 2014

La democràcia com a intel·ligència col·lectiva




Parlar de cibercultura i dels fenòmens socials que esdevenen en les noves situacions que la tecnologia condiciona, no és cap novetat. Ja estem acabant 2013, i l'assimilació en les pràctiques socials i ciutadanes de diverses eines comunicacionals és un fet consumat. No obstant, açò no vol dir que l'ús de la tecnologia de la informació siga estàtic o que estiga acabat. Que difícil és a vegades estar actualitzat en un determinat camp del coneixement o de la cultura, i quantes coses noves es poden descobrir cada dia! I sobre tot hi ha el fet que a vegades espanta, que el ciberespai és amplíssim i en permanent ebullició, la qual cosa ens fa conscients que la totalitat és inabastable, i per tant ens pot portar a pensar en la petitesa de l'individu i en la necessitat del vincle social que tots els dies hem de recrear.
Molta gent entén aquests nous espais d'interacció i els aprofita de múltiples maneres. Però hi ha un aspecte de totes aquestes transformacions socials que condicionen les noves formes de comunicació, i és el que es refereix a com es replantegen i s'inventen les formes públiques de deliberació sobre allò comú, sobre allò polític.
Segons Manuel Castells, en una entrevista recent a La Voz da Galicia “fins ara els polítics professionals tenien el monopoli del poder. Fixeu-vos quin problema, ara han de compartir amb la gent, mai havien comptat amb això! Ells pensaven que als ciutadans els contestaves una mica amb quatre coses i de tant en tant hi havia una alternança, però es posaven d'acord entre ells en l'essencial: que monopolitzaven el poder. Per tant, ara hi ha pànic i si pogueren suprimir Internet ho farien, però ja és molt tard.”
Evidentment la socialització de la informació que avui practiquem té potencialitats pròpies, i, entre elles, permet l'aparició de noves aspiracions, noves maneres d'entendre l'espai públic on s'han de fer valer les diverses interpretacions i maneres d'entendre les coses en general, i en particular els temes polítics. Avui és més possible que mai que la multitud s'expresse, i que les fonts d'informació i formes d'opinió pul·lulen en l'espai informatiu.
Segons José María Aznar en una altra entrevista recent a El Mundo “avui les noves tecnologies permeten que tothom opine de qualsevol cosa i en qualsevol moment i aquesta democràcia massiva xoca amb els mecanismes tradicionals, integrar aquests factors és una necessitat del nostre temps”. Per a Aznar, que té un concepte prou vertical de les relacions i les seues regles, la possibilitat que la multitud s'expresse provoca disfuncions en els mecanismes de la democràcia i, per tant, el que cal és integrar, o siga controlar, el fenomen.
El fet és que avui tenim la possibilitat d'assajar noves formes de democràcia, d'explorar nous territoris de la subjectivitat col·lectiva, que vagen més enllà de les conegudes formes de l'industrialisme i la societat del consum, i les seues conseqüències.
Sobre açò val la pena llegir el llibres “Intel·ligència col·lectiva” i “Cibercultura” de Pierre Lévy, per a acabar d'entendre la magnitud i la qualitat del canvis socials que s'albiren, o que simplement són possibles. Segons l'antropòleg, el paper de la informàtica i de les tècniques de comunicació no seria el de “reemplaçar la humanitat” ni d'acostar-se a una hipotètica “intel·ligència artificial” , sinó d'afavorir la construcció de col·lectius intel·ligents en els quals les potencialitats socials i cognitives de cadascú poden desenvolupar-se i ampliar-se mútuament.
I seguint amb Lévy, el projecte major del segle XXI serà imaginar, construir i condicionar l'espai interactiu i mòbil del ciberespai. Potser llavors serà possible sobrepassar la societat de l'espectacle per abordar una era postmèdia, en la qual les tècniques de comunicació serviran per filtrar els fluxos de coneixements, per navegar pel coneixement i per pensar conjuntament més que per arrossegar masses d'informacions.
L'espai del coneixement s'activa quan experimentem relacions humanes fundades en principis ètics de valoració dels individus per les seves competències, de transmutació real de les diferències en riquesa col·lectiva. En un col·lectiu intel·ligent, la comunitat es traça explícitament l'objectiu de negociar permanent l'ordre de les coses, el seu llenguatge, el paper de cadascú, el desglossament i la definició dels seus objectes, la reinterpretació de la seua memòria. Però no es tracta de desordre o de relativisme absolut, ja que els actes són coordinats i avaluats en temps real segons un gran nombre de criteris.
Lluny de fusionar les intel·ligències individuals en una espècie de magma indistint, la intel·ligència col·lectiva és un procés de creixement, de diferenciació i de reactivació mútua de les singularitats. La imatge inestable que emergeix de les seues competències, dels seus projectes i de les relacions que els seus membres mantenen en l'espai del coneixement constitueix, per a un col·lectiu, una nova manera d'identificació, obert, viu i positiu. Llavors podrien sorgir noves formes de democràcia, millor adaptades a la complexitat dels problemes contemporanis que les formes representatives clàssiques.




Publicat a El Punt Avui el dissabte 11 de gener del 2014

No hay comentarios:

Publicar un comentario