Desintermediacions: crisi i oportunitats
Xavier Cunyat Rios
El fenomen de la desintermediació en general, operada en els mercats
des de la popularització d'internet, ja fa temps que ha estat analitzat i
comentat. Breument, la desintermediació en els mercats és el resultat
de l'eliminació d'intermediaris en la relació entre els productors de
béns o lliuradors de serveis i els consumidors o usuaris finals, relació
que s'ha vist alterada per l'aparició de la xarxa comunicativa global i
les noves pràctiques de producció i consum que aquesta ha facilitat.
Per
posar un exemple ben conegut, el sector de les agències de viatges ha
sofert una transformació molt ràpida, com a resultat de la qual una gran
part de les agències o establiments que oferien productes turístics
s'han vist desplaçades per la pràctica generalitzada per part del
consumidors de l'autoconfecció dels viatges, sent l'usuari mateix qui
cerca i tria, via web, els destins, i qui realitza les reserves en
hotels i la compra dels bitllets per al transport. Açò ha fet que el
servei que oferien les agències s'haja tornat superflu i per tant ha
deixat de ser un servei pel qual pagar.
Així mateix, també s'ha
produït no sols una eliminació d'intermediaris sinó també l'aparició de
noves formes de mediació o de reintermediació, apareixent serveis
d'agregació o de recerca, els quals utilitzant la mateixa xarxa
comunicativa ofereixen productes i serveis adaptats a la nova relació
entre oferidors i contractants.
D'aquesta manera tenim, si es vol
veure des d'una òptica darwiniana, que l'alteració de les relacions
comunicatives globals ha fet que l'entorn i les condicions de
supervivència d'una forma de negoci particular també es vegen alterades,
fent que formes de negoci associades a unes pràctiques deixen pas a
altres més noves i adaptades al nou entorn.
Aquest tipus de
transformacions no deixen de ser naturals o normals en la lògica dels
mercats, però cal no oblidar que com a resultat, en termes d'ocupació i
rendes, no deixen de ser traumàtiques, atès que bona part dels
integrants de col·lectius que conformen un sector econòmic o forma de
negoci, poden quedar en un termini breu de temps fora del joc econòmic
que garanteix rendes.
En l'àmbit de la informació i la cultura,
aquest fenomen de la desintermediació també s'ha fet palès de distintes
formes, afectant de manera important indústries que durant molt de temps
gaudiren d'una bona salut.
Tant és així que la industria cultural
i d'entreteniment, que constitueix una de les principals industries als
USA, ha estat en els últims anys envoltada d'una tremenda polèmica pel
que fa a la comercialització dels productes culturals i als drets de
propietat intel·lectual a ells associats, els quals han estat ampliats
progressivament, però que amb l'aparició de formes de distribució
d'aquests productes facilitats i condicionats per la tecnologia i la
digitalització, es fa molt difícil de fer respectar o de controlar.
Indústries tan rendibles en dècades anteriors com ara les discogràfiques
i el cinema han vist trastocar-se radicalment el seu model de negoci
amb l'aparició de la distribució d'arxius a través del P2P o el vídeo i
so en streaming. A l'Estat espanyol hem vist com des del govern
s'han assajat intents de legislar la distribució de productes culturals
amb la llei Sinde-Wert que penalitza les pàgines de descàrregues, però
que amb la velocitat de transformació de les formes de compartició,
distribució i còpia s'ha quedat ràpidament obsoleta i inaplicable en la
major part dels casos.
També en aquest àmbit de la informació i la
cultura, la indústria editorial ha vist alterats els seus esquemes
bàsics de funcionament i model de negoci. La funció clàssica que els
editors havien acomplert des de la consolidació de l'ús de l'impremta,
que ha durat segles, fa aigües per tots els costats amb les formes de
publicació que s'han estès amb l'ús d'internet. La possibilitat de
publicar s'ha tornat quelcom a l'abast de moltes persones i de múltiples
maneres. La funció de filtratge, selecció, distribució i
comercialització de text, que les editorials havien atresorat
tradicionalment, ja no és sostenible en els mateixos termes.
Amb
els mitjans de comunicació escrits està passant el mateix. Els diaris
impresos han hagut d'adaptar-se forçosament a l'ecosistema digital amb
no pocs trastorns en termes de sostenibilitat d'ingressos per publicitat
i manteniment de plantilles de redactors. La possibilitat d'accedir als
continguts de la premsa diària a través de motors de cerca i agregadors
de notícies, o la forma d'accedir a la informació dels diaris a través
de la recomanació en xarxes socials, ha portat a les capçaleres a
assajar acceleradament noves formes de capturar ingressos i atenció. A
més, s'ha d'afegir el repte que suposa l'aparició del periodisme amateur
o ciutadà, amb els blogs i el microbloging com una nova forma de
competència.
Altre sector que està veient trontollar les seues
bases és l'important i històric de l'educació. La tecnologia de la
informació està desfent o erosionant de manera important les
institucions educatives basades en el control de la informació i el
coneixement. En l'educació primària i secundària, metodologies
didàctiques ancestrals o el mateix rol del docent, estan en crisi. Les
universitats veuen com els clàssics sistemes de reconeixement dels
mèrits, estan sent qüestionats per noves formes d'oferir cursos en línia
i la possibilitat quasi universal d'accedir a un coneixement útil
abundant i àmpliament socialitzat.
En conclusió. La ràpida
alteració de l'ecosistema informatiu i comunicatiu que estem vivint
precipita una sèrie de canvis que fan que moltes professions, models de
negoci, institucions i en general hàbits de consum i de producció hagen
de modificar les seues coordenades històriques en quant a rols i
funcions per tal d'intentar adaptar-se als nous entorns fruits del
canvi. Aquest fet és ben palès, com hem indicat, en l'àmbit de la
informació o de la cultura i el coneixement. No és que aquests canvis
siguen roïns, de fet no crec que ho siguen, però s'imposa, al considerar
el tema, la idea que hem d'estar atents com a individus i com a
col·lectius a aquests canvis i processos. Hem de estar disposats a
aprendre permanentment per tal de reaccionar i situar-nos dintre
d'aquestes transformacions complexes que el món del segle XXI comporta.
Publicat a El Punt Avui el divendres 31 de gener del 2014
No hay comentarios:
Publicar un comentario