Xavier
Cunyat Rios
Relativisme
és un mot que alça passions i tensions, però que, en aquestes
altures de la postmodernitat, s'ha tornat habitual, bé per a
defensar-lo i atribuir-se'l, o bé per a estigmatitzar-lo i
utilitzar-lo com un insult o improperi. De “relativismes” n’hi
ha uns quants i el múltiple sentit en què s'usa la paraula fa que
aquesta no tinga un significat totalment unívoc sinó que es
presenta més aviat com un terme polisèmic. Hi ha el relativisme
cultural, l’epistemològic, el físic, el moral i fins i tot hi ha
un de popular o vulgar. Hi ha qui troba en el relativisme una lacra o
perill per a la integritat moral, la coherència ètico-política i
fins i tot per a la mateixa concepció d’allò definitori per a la
humanitat i la recta consciència, i hi ha qui troba en el
relativisme una mirada conseqüent amb el pluralisme, la tolerància,
i el respecte a la diferencia en un món divers i contingent. També
hi ha una mirada com a mínim escèptica i distanciada de les fites i
els mites dels "objectivismes" que porta a relativitzar la
validesa de molts supòsits de la modernitat i la seua "raó".
No obstant açò, el relativisme ha estat present en la cultura i en la filosofia des de fa temps. Els sofistes de la il·lustració atenenca i l’escepticisme hel·lenístic atacaren la idea de la veritat única. Montaigne es pregunta pels costums de les altres cultures en plena il·lustració moderna. L’antropologia cultural intenta comprendre la diversitat dels costums i del pobles i denuncia l’aberració de l’etnocentrisme. Nietzsche rebutja i inverteix el platonisme acceptant la multiplicitat de l’esdevenir. Encara més a prop, Heidegger mostra l’arbitrarietat de la metafísica i Vattimo, a continuació, ens anima a viure ‘'aventura de la diferència acceptant la contingència i la finitud, proposant una hermenèutica conseqüent amb la dita nietzscheana que el món verdader ha esdevingut una faula.
El relativisme és llavors un
tret de la nostra època i un lloc comú en múltiples aspectes de la
nostra quotidiana existència. Tant és així que el Papa Benet XVI,
es referia a una hegemonia o domini total del relativisme, al qual
qualificava d’autèntica dictadura. En diverses ocasions i amb
diverses paraules, manifestà la seua convicció que el relativisme
s’ha convertit en el problema central que ha d’afrontar la fe
cristiana en els nostres dies. Al·ludeix a un problema, que
caracteritza de profund i general, el qual es manifesta primàriament
en l’àmbit filosòfic i religiós, referint-se a l’actitud
intencional i profunda que la consciència contemporània -creient i
no creient- assumeix fàcilment en relació a la veritat.
La referència a l’actitud profunda de la consciència davant la veritat distingeix el relativisme de l’error. Aquest és compatible amb una adequada actitud de la consciència personal, en relació a la veritat. No la nega, sinó que manté encara una relació adequada amb la veritat. La filosofia relativista diu, en canvi, que cal resignar-se al fet que les realitats divines i les que es refereixen al sentit de la vida humana, personal i social, són substancialment inaccessibles, i que no hi ha una única via per acostar-s’hi. Cada època, cada cultura i cada religió ha utilitzat diversos conceptes, imatges, símbols, metàfores, visions, etc., per expressar-les.
Aquestes
formes culturals es poden oposar entre si, però amb relació als
objectes als quals es refereixen tindrien totes el mateix valor.
Serien diverses maneres, cultural i històricament limitades,
d’al·ludir de manera molt imperfecta a unes realitats que no es
poden conèixer. En definitiva, cap dels sistemes conceptuals o
religiosos tindria un valor absolut de veritat. Tots serien relatius
al moment històric i al context cultural, d’ací la seua
diversitat i fins i tot oposició. Però, dins d’aquesta
relativitat, tots serien igualment vàlids, pel que fa a les vies
diverses i complementàries per acostar-se a una mateixa realitat que
substancialment roman oculta.
I
qué té a veure açò amb el cristianisme? Doncs que és essencial
al cristianisme l'autopresentar-se com la religio vera, com a
la religió veritable. La fe cristiana es mou en el pla de la
veritat, i aquest pla és el seu espai vital mínim. La religió
cristiana no ha de ser concebuda, segons aquest punt de vista, com un
mite, ni com un conjunt de ritus útils per a la vida social i
política, ni un principi inspirador de bons sentiments privats, ni
una agència ètica de cooperació internacional. La fe cristiana
davant tot ens comunica la veritat sobre Déu, i la veritat sobre
l’home i sobre el sentit de la seva vida.
Enfront
d’aquesta concepció cristiana de la vàlua de la religió i la
veritat, i de les òbvies objeccions que suposa a l’envit
relativista tenim pensadors com el ja citat Gianni Vattimo, que es
reclama cristià en un cert sentit, sense apel·lar a la veritat. En
un món constituït per interpretacions que se saben com això, com
interpretacions històricament situades o concepcions contingents
fetes en l’horitzó de la finitud, no es pot copsar ni posseir el
privilegi de la veritat única i compacta. En el món de la
globalització realitzada sols un Déu relativista pot salvar-nos o
pot salvar l’existència mateix de la religió.
La
insistència del Papa en els perills del relativisme són signes del
fet que a l’Església li costa viure en el món modern i en el
clima de laïcisme que caracteritza les societats liberals. Per a
l’Església, la societat ideal continua sent aquella en què Déu
és el fonament de la convivència humana, i en què ella és
reconeguda com la veu que parla en el seu nom. Per a Vattimo aquesta
reivindicació és incompatible amb una societat multicultural. I no
sols això, sinó que la idea mateix de Déu com a fonament del món
humà xoca amb una cultura molt compartida que rebutja la idea mateix
de fonament.
Caldrà
aleshores no entregar-se a solucions fàcilment assumides en una
contemporaneïtat complexa, i ens haurem d’aplicar als problemes
del sentit amb una bona dosi d’escepticisme i d’higiènica
cautela. Açò no és incompatible amb l’alegria i la possibilitat
de viure aquest sentit amb plenitud, però una mirada atenta i
crítica pot, sense fer-nos caure en la circumspecció, garantir-nos
la comprensió de matisos necessaris en qüestions cabdals per a la
nostra existència avui.
No hay comentarios:
Publicar un comentario