Acatar, objectar o desobeir
Xavier Cunyat Rios
Estem experimentant un moment sociopolític que, per les conseqüències
que té, moltes persones senten la necessitat d'assenyalar la injustícia
de moltes situacions que pateixen, regulades per la legislació i les
polítiques que la guien. En concret pense en tot el que està passant amb
els desnonaments. Quan algú esclata amb un “no hi ha dret!” davant
l'aplicació d'una llei, com la hipotecària, el que està fent és
qüestionar el caràcter just o injust de la mateixa llei. Açò pot generar
perplexitat, perquè sovint pensem que és la norma o llei la que
determina el que és just o injust, i per tant, si la norma jurídica
estableix les regles de la sociabilitat i de la convivència, podem
pensar que la justícia és atenir-se a les regles i prou. No obstant,
també s'ha dit que perquè una llei siga justa o no, ha d'haver un espai
per a la seua valoració, que no se'n derive de la pròpia llei i és
aleshores on entra eixe espai també normatiu, però no regulat legalment,
que anomenem ètica i moral. Les lleis obliguen, però solament per això
no poden determinar el que és just, i per tant, lleis procedimentalment
correctes poden resultar ètica o moralment inacceptables.
La
resposta que, des de fa temps, plantegen alguns al repte que imposa
haver d'acatar una llei considerada injusta o immoral, s'ha
materialitzat en formes de rebel·lia que, tot i qüestionar la legalitat,
no deriven en oberta confrontació, sinó que des de l'ètica plantegen a
la norma jurídica la urgència d'una justificació més enllà del
procediment. Aquestes són l'objecció de consciència i la desobediència
civil. Tot i ser conegudes, faré un repàs a la definició d'aquests
conceptes, per tal que quan els usem sapiguem a què ens referim.
L'objecció
de consciència és el rebuig al compliment de determinades normes
jurídiques per considerar-les contràries a les creences ètiques o
religioses d'una persona. L'objecció, per tant, entra en joc quan es
dóna un conflicte entre la norma legal que imposa una obligació de “fer”
i la norma ètica o moral que s'oposa a aquesta actuació. En aquest cas,
l'objector de consciència, es decanta pel “no” a la llei, atenent al
que considera un deure de consciència. El tipus més reconegut és
l'objecció al servei militar, quan la instrucció a l'exèrcit és
obligatòria; normalment, si es reconeix el dret a l'objecció s'estipulen
mesures de servei socials alternatives, per complir amb el deure vers
l'Estat. Li segueix en importància les objeccions ètiques del personal
sanitari a aplicar mètodes com la píndola postcoital, l'avortament o
l'eutanàsia. En aquests casos, els motius adduïts passen pel respecte a
la vida o creences religioses, que impedeixen seguir la legislació
vigent, quan aquesta permet aquestes pràctiques.
La desobediència
civil, però, és l'acte de no acatar una norma que s'ha de complir
obligatòriament. La norma que s'hauria d'obeir és, en general, una norma
jurídica, o en tot cas qualsevol norma que el grup en el poder
considera investida d'autoritat, i per això mateix la seua transgressió
implica inevitablement un càstig que imposa l'autoritat. El terme
“civil” fa referència als deures generals que tot ciutadà ha de
reconèixer, legitimant així l'ordre legal vigent. En altres paraules,
“civil” indica que l'objectiu principal de la desobediència és portar
canvis en l'ordre social o polític que afecten la llibertat dels
ciutadans.
La desobediència civil és una forma de dissidència
política, consistent en un rebuig conscient de la legalitat vigent, amb
la finalitat no tant de buscar una dispensa personal a un deure general
de tots els ciutadans (objecció de consciència), sinó de suplantar la
norma transgredida per una altra, que és postulada com més d'acord amb
els interessos generals, que han de ser identificats a través d'un
procediment democràtic de formació de la voluntat. Els actes de
desobediència civil busquen, així doncs, no l'afirmació d'un principi en
l'esfera privada, sinó un toc d'atenció a l'opinió pública sobre el fet
que una llei o política sancionades per les autoritats estan conculcant
un principi d'índole moral.
A més, el terme “civil” també fa
referència als fins perseguits pels activistes: són finalitats
polítiques, de canvi social. La desobediència civil és una acció
deliberada i intencional. El progrés moral o polític es perceben com la
conseqüència, com l'efecte buscat pels desobedients. I per això és lògic
que els activistes utilitzen les tàctiques i estratègies que millor
s'ajusten a les seues finalitats. Però aquesta pretensió de canvi
s'emmarca en el reconeixement dels deures generals del ciutadà en una
societat lliure i, en particular, en la lleialtat cap a les regles del
joc de l'ordre constitucional: la desobediència civil no és
revolucionària, ni pretén imposar el seu criteri a la majoria, sinó que
respecta les regles democràtiques de canvi polític. La desobediència
civil és sempre pública i oberta. Els activistes busquen influir no
només en els seus governants, sinó també (i sobretot) en l'opinió
pública i, per això, la desobediència civil sol ser col·lectiva, i no
individual.
La publicitat és un mitjà de persuasió, i no de
coacció. És en aquest sentit que es pot dir que és una forma d'expressió
pública, amb una funció pedagògica. També els desobedients estan
disposats a assumir les conseqüències legals dels seus actes i qui
accepta la sanció que comporta el seu comportament “il·legal” està
afirmant amb això el seu respecte pel conjunt de l'ordenament
constitucional i les regles del joc democràtic. Açò permet diferenciar
la desobediència moralment motivada, de la infracció interessada o
oportunista. A més la desobediència civil és pacífica i no violenta.
Potser
una de les raons per les quals el tema de la desobediència desperta la
sensibilitat i suspicàcia de molts sectors, especialment dels vinculats
als diferents àmbits del poder, siga el fet que es troba àmpliament
estesa la conceptualització que defineix la relació política com una
relació de “comandament i obediència”, on la pregunta pel fonament de la
legitimitat del poder i l'avaluació ètica del seu exercici,
pràcticament no es fan mai.
Temps difícils aquests que ens toca
viure, on els cants de sirena d'un futur assegurat i una certa
ingenuïtat induïda pels neons del consum i de l'opulència, han fet
creure a tanta gent que ja no tornaríem a demanar a la política ni un
mínim de qualitat humana!
Publicat a El Punt Avui el dijous 15 de novembre del 2012
No hay comentarios:
Publicar un comentario