En sentit ampli,
sinònim de casualitat (autómaton, en
Aristòtil) o d’accidental, quan es parla en general, o de sort
(tykhe, en Aristòtil) quan es parla de successos que poden
ser «bons» o «dolents» per a algú. Pròpiament, anomenem «atzar»
a la incertesa (aspecte epistemològic) o indeterminació (aspecte
ontològic) d’un succés, i com allò contràri de la
necessitat.
Incertesa i indeterminació que poden deure’s al fet que ignorem
quina és en realitat la causa d’un
fenomen,
o al convenciment que un fenomen determinat manca veritablement de
causa.
En el primer cas, la incertesa i indeterminació són pròpies de
fenòmens no previsibles ni explicables des de causes definides, i
que per aquest considerem indeterminats i, en aquest sentit, l’atzar
pot considerar-se com el nom de la ignorància humana de les causes;
però considerem que aquests fenòmens són estadísticament
determinats i procurem eliminar la seua incertesa mitjançant càlculs
de
probabilitat
i, en aquest aspecte, estan sotmesos al coneixement probable. També
es considera atzar, en sentit semblant, a l’encreuament o
interferència de successos causals independents en moments i
circumstàncies no previsibles;
Crisip,
en l’antiguitat, i Cournot (
veure
text), en el s. XIX, ho entenen d’aquesta manera. Ara es
considera que l’atzar no està pròpiament en les causes, sinó en
els efectes accidentals d’aquestes causes, originats per la
conjunció accidental de les causes que anomenem «fortuïtes». La
creença, en canvi -en el segon sentit esmentat-, que pot haver-hi
fenòmens que no es deguen realment a cap causa i que, per aquesta
raó, són essencialment indeterminats, no és compatible amb
l’afirmació científicament sostenible del
determinisme
universal; el determinisme universal és, així, la negació de
l’atzar, i al revés. En l’antiguitat,
Epicur
va sostenir, en el seu
atomisme,
l’afirmació d’aquest tipus d’atzar en atribuir als àtoms la
possibilitat d’una desviació de la seua caiguda, o
clinamen,
no a degut a cap causa.
|
La biologia s'ocupa,
entre les ciències, un lloc alhora marginal i central. Marginal en
tant que el món vivent no constitueix més que una part ínfima i
molt «especial» de l'univers conegut, de manera que l'estudi dels
éssers vius no sembla poder aconseguir mai la revelació d'unes
lleis generals, aplicables fora de la biosfera. Però si l'ambició
última de la ciència sencera és fonamentalment,
dilucidar la relació de l'home amb l'Univers, llavors és just
reconèixer la biologia un lloc central ja que és, entre totes les
disciplines, la que intenta anar més directament al centre dels
problemes que s'han d'haver resolt abans de poder proposar el de la
«naturalesa humana», en uns termes que no siguen metafísics.
Així,
la biologia és, per a l'home, la més significativa de totes les
ciències; és la que ha contribuït ja, sens dubte, més que cap
altra, a la formació del pensament modern, profundament trastornat i
definitivament marcat en tots els terrenys: filosòfic, religiós i
polític, per l'adveniment de la teoria de l'evolució. No obstant
això, per segur que estigués des de la fi del segle XIX i de la seua
validesa fenomenològica, la teoria de l'evolució, encara que
dominant la biologia sencera, roman com suspesa mentre no elaborés
una teoria física de l'herència. L'esperança d'aconseguir-ho
ràpidament semblava gairebé quimèrica fa uns anys malgrat els
èxits de la genètica clàssica. No obstant això, és això el que aporta la teoria molecular del codi genètic. La «teoria del codi genètic» en un sentit ampli, per incloure no
només les nocions relatives a l'estructura química del material
hereditari i de la informació de la qual és portador, sinó també
els mecanismes moleculars d'expressió, morfogenètica i fisiològica
de aquesta informació. Definida així, la teoria del codi genètic
constitueix la base fonamental de la biologia. El que no vol dir, per
descomptat, que les estructures i funcions complexes dels organismes
puguen ser deduïdes de la teoria, ni tan sols que siguen sempre
analitzables directament a escala molecular. (No es pot predir ni
resoldre tota la química amb l'ajuda de la teoria quàntica, que
sens dubte constitueix, no obstant això, la base universal.)
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario